Rabu, 3 November 2010

;-( Rumahku dilanda BANJIR !!!

Buat pertama kalinya rumah aku dilanda banjir
31-10-2010 - Hujan mulai turun.

01-11-2010 - Hujan masih turun tanpa henti...

02-11-2010 - Hujan beransur berhenti di sebelah pagi...tp turun semula pada sebelah petang

02-11-2010 - 11.30pm.. jiranku lompat pagar rumahku.. kejutkan aku dari tido.. "cepat ambil dokument penting dan bawa keluar kereta.. air dah mula naik". Tanpa suami disisi aku terasa lemah segala badan.. x keruan nk buat apa2 tp aku kuatkan diri untuk selamatkan anak2ku yang sedang tidur.

Dengan hati yang sebak aku kejutkan anak2ku, dokument penting, pampers, susu anak, sedikit pakaian aku dan anak, selimut, lembek dan masukkan dalam kereta. Air mula masuk ke ruang tamu rumahku... Aku menjadi semakin takut. Dengan bantuan jiran dan anaknya aku berjaya bawa kereta, anak2 dan sedikit barang untuk berpindah.

Masuk saja dlm keta.. aku terus memecut kereta menuju ke pejabatku untuk selamatkan diri dan anak2 dan sehingga sekarang (04-11-2010) masih dipejabatku..

Disebalik kisah banjir ada satu kisah yang membuatkan aku mengenal hati budi org.. org yang kita sangka blh tolong kita ketika susah sanggup biarkan aku dan anak2 didalam rumah tanpa sebarang ikhtiar... perkataan yang keluar dari mulutnya ialah.... "Biaq pi ... x kat depa x dgr kat luar ni dah riuh rendah".. Maha suci Allah... kenapa perkataan ini keluar dari mulutnya... sampai hati... sampai hati biarkan darah daging sendiri mati kelemasan.. Tp Allah ada.. Tak ada siapa boleh menghalang kehendak Allah...

Suamiku... sehingga kini tiada bersamaku.. bukan dia sengaja.. bukan dia x ambil berat.. tp dia terkandas di rumah tok di Bukit Mertajam. Semua jalan ditutup sejak kelmarin (03-11-2010) hingga ke saat ini. Allah saja yang yang tahu betapa risaunya dia disana. Tapi aku sentiasa mententeramkan dia.. kata aku... Abg jgn risau kami disini... InsyaAllah kami selamat. Telefon saja menjadi penghubung antara kami hingga kini.

Abang aku di sp... mmg dia nk datang tolong tp apakan daya jalan ditutup.. Tp aku tetap berterima kasih keraa  masih ambil berat..Perkembangan aku dia ikuti dr hari ke hari...

Ibu Mertuaku.. amat bimbangkan keadaan kami... tidak ada apa yang mampu dia tolong dikejauhan... Tp dia tetap mendoakan keselamatan aku... sembahyang hajat untuk kami sekeluarga.. terima kasih mak.

Ayah aku dikampung.. aku x beritahu sbb takut dia risau..

Mak Cik, Adik Iparku (Noni), dan sepupuku (Liza) sentiasa mengikuti perkembangan aku melalui Facebook.. terima kasih diatas sokongan yang kalian berikan. Aku amat menghargainya... Semangat aku menjadi semakin kuat untuk terima dugaan ini...

Kawanku Zamri... terima kasih kerana sanggup bersusah payah berikhtiar untuk mengambil aku dgn anak2 untuk membawa kami pulang ke sisi suamiku... tp aku tangguhkan dahulu kerana keadaan di sii masih terkawal...

Kawan sepejabat dgnku, bos-bos aku ... tidak ketinggalan bertanya khabar.. Aku terharu..

Disini aku uploadkan gambar banjir rumahku utuk kenanganku...

Hadapan rumah aku... 8.00am 03-11-2010

\
Dapur rumahku 03-11-2010

Bilik persalinan dan bilik solatku 03-11-2010


 Ruang tamu rumahku

Jalan hadapan rumahku

Tiada ulasan:

Catat Ulasan